آموزش و تربیت

آموزش و تربیت

۱۳ نکته مفید در مورد سفر جاده‌ای با گربه در ماشین که قبل از سفر باید بدانید

اگر قصد دارید با گربه خود در ماشین به یک سفر جاده‌ای بروید انتظار یک تجربه راحت را نداشته باشید. البته همه چیز به گربه شما و نیازهای او بر می‌گردد. هر گربه‌ای متفاوت است و در ماشین رفتار متفاوتی خواهد داشت به‌خصوص در مسافت طولانی.

ممکن است یک گربه برای چند دقیقه تا یک ساعت در ماشین خوب باشد، اما وقتی حرف از ۳، ۴ یا حتی ۸ ساعت رانندگی می‌شود قضیه فرق می‌کند. یا حتی جاده‌هایی که در طول سفر با آنها روبرو می‌شوید ممکن است در کل مسیر صاف نباشد، بنابراین باید برای شرایط رانندگی ناهموار و کوهستانی آماده باشید.

وقتی با گربه‌ها مسافت طولانی سفر می‌کنید، موارد ناشناخته‌ی زیادی وجود دارد و بهتر است برای بدترین اتفاقات آماده شوید. در اینجا بهترین نکات سفر جاده‌ای با گربه در ماشین، آورده شده است.

۱. یک باکس حمل مسافرتی بزرگ بخرید و اجازه ندهید گربه آزادانه در ماشین باشد

وقتی با یک گربه در اتومبیل سفر می‌کنید، امن‌ترین مکان برای آن‌ها یک باکس حمل امن است. اگر به آنها اجازه دهید آزادانه در ماشین باشند، خطراتی برای ایمنی شما و گربه ایجاد می‌شود. حتی این کار برای آموزش دیده ترین گربه هم خطرناک است.

شما باید یک باکس حمل بزرگ که برای استفاده در ماشین ایمن باشد تهیه کنید. گزینه‌های کمی وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید. باکسی خوب است که به‌اندازه کافی بزرگ باشد تا گربه بتواند در آن بایستد، حرکت کند و فریم محکمی دارد.

تبلیغات

باکس حمل و نقل

۲. آنها را زودتر از موعد سفر به باکس خود عادت دهید

باکس حمل گربه باید فضای امن آنها باشد. شما باید آنها را قبل از اینکه به داخل ماشین بیاورید به فضای آن عادت دهید. برای این کار، باکس را در خانه بگذارید تا گربه مدام به داخل و خارج از آن برود. می‌توانید برای او در آنجا خوراکی بگذارید یا وقتی در آنجا می‌خوابد خوراکی بدهید و غیره.

اگر وقت کافی داشته باشید، حتی به آنها آموزش دهید که در هنگام بسته بودن در باکس هم راحت باشند. شروع به بستن باکس حمل کنید، سپس به آنها غذا بدهید. به‌مرور درب باکس را برای مدت طولانی‌تری بسته نگه دارید تا آنها نیز به محصور شدن در آن عادت کنند. (این یک مشکل برای اکثر گربه‌ها است وقتی در باکس حمل باز باشد خیلی دوستش دارند، اما به محض بسته شدن عصبانی می‌شوند!)

۳. گربه را به رانندگی عادت دهید

بهترین کاری که می‌توانید قبل از سفر با گربه‌ها در ماشین انجام دهید این است که آنها را تا حد امکان به رانندگی عادت دهید. رانندگی برای گربه تجربه بسیار جدیدی است: حرکت، صداهای مختلف، چراغ‌ها و غیره همگی گربه را می‌تواند دچار ترس کند.

شما باید قبل از شروع یک سفر طولانی جاده‌ای با گربه، تا حد امکان به ماشین عادتش دهید. عادت دادن آنها به باکس خود در خانه یک چیز است، آوردن آن به داخل ماشین کاملاً متفاوت است.

وقتی برای اولین بار شروع به آوردن گربه خود به داخل ماشین می‌کنید ممکن است گربه میومیو کند و سعی کند از باکس حاملش خارج شود. این روند زمان می‌برد، بنابراین اگر قبل از سفر وقت دارید، هیچ‌چیز بهتری نمی‌توانید برای گربه خود انجام دهید.

شروع کنید تا آنجا که می‌توانید در رانندگی‌های کوتاه گربه خود را در ماشین ببرید. یک موسیقی ملایم در ماشین پخش کنید تا بیشتر آرام شود. در نهایت گربه عادت می‌کند و به محض اینکه سوار ماشین می‌شود خوابش می‌برد.

۴. کاری کنید که در باکس حامل احساس راحتی کند

شما باید کاری کنید که گربه در باکس حامل احساس راحتی داشته باشد، نه مثل یک زندان که چندین ساعت باید در آن محصور باشد. چند راه وجود دارد که باعث می‌شود گربه‌تان در باکس حامل خود احساس راحتی بیشتری کند تا با ماشین در مسافت‌های طولانی سفر کند. پتویش را داخل کیف بگذارید تا جای گرمی برای خوابش داشته باشد. یک اسکرچر کوچک یا یک یا دو اسباب‌بازی نیز می‌توانید اضافه کنید.

توصیه دیگر این است که یک پتو در بالای باکس قرار دهید. این کار باعث می‌شود فضا گرم‌تر شود. به‌علاوه، اگر حرکت باعث حالت تهوع آنها شود، نمی‌توانند بیرون را ببینند یا اگر گربه وقتی نور به داخل می‌تابد وحشت می‌کند، می‌توانید از آن برای جلوگیری از نور استفاده کنید.

۵. آرام نگه داشتن گربه در هنگام رانندگی

اگر گربه شما هنوز در رانندگی احساس ناراحتی می‌کند، می توانید چیزی به او بدهید تا کمی اعصابش را آرام کند. بعضی اسپری‌ها هستند که از فِرِمون­های گربه تقلید می‌کند تا آنها را آرام کند. این را می‌توانید ۱۵ دقیقه قبل از خروج از خانه در باکس حامل آنها اسپری کنید و بین ۴ تا ۵ ساعت ماندگاری دارد. گزینه دیگر خرید خوراکی‌های آرام‌بخش است که می‌توانید هنگام رانندگی به آنها بدهید. اگر گربه شما به چیزی قوی‌تر نیاز دارد، می‌توانید با دامپزشک خود در مورد دریافت دارو برای سفر صحبت کنید.

تبلیغات

خمیر آرامبخش گربه جیم کت

۶. گربه‌ها می‌توانند ادرار خود را نگه دارند اما بهتر است برای اتفاقات مجهز باشید

می‌توانید گربه را قبل از رفتن به سفر از به استفاده از خاکش تشویق کنید، اما این کار احتمالاً موفق نخواهد بود. به‌علاوه، نباید نگران باشید؛ زیرا گربه‌ها می‌توانند ادرار خود را ۲۴ تا ۴۸ ساعت نگه دارند!

البته، اتفاق ممکن است بیفتد، به‌خصوص اگر گربه عصبی باشد. باکس گربه را با پدهای ادراری جاذب بپوشانید. به‌این‌ترتیب، اگر گربه هنگام رانندگی به‌صورت غیرارادی ادرار کرد، تمیز کردن آن آسان می‌شود. همچنین برای مواقعی که گربه شما حالت تهوع پیدا می‌کند هم کاربرد دارد.  

تبلیغات

پد بهداشتی حیوانات

همچنین می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که در هر توقف، ظرف خاک مسافرتی را به گربه ارائه دهید.

۷. ظرف خاک مسافرتی برای گربه بخرید و از خاک بستر همیشگی‌اش استفاده کنید

یک سؤال بزرگ هنگام سفر با گربه در ماشین این است که در مورد ظرف زباله چه باید کرد؟ گربه مثل سگ نیست که بتوانید آن را بیرون ببرید تا روی چمن‌ها ادرار کند.

شما باید یک ظرف خاک کوچک‌تر بخرید که بتوانید درب آن را ببندید. ظرف‌های خاک سفری کوچکی وجود دارد که می‌توانید بخرید، اما می‌توانید از یک ظرف پلاستیکی کوچک با روکش نیز استفاده کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید به‌راحتی آن را بپوشانید و مجبور نباشید بوی آن را تحمل کنید.

یکی دیگر از نکات در استفاده از ظرف خاک این است که از همان خاک بستری که در خانه دارید استفاده کنید! چند دلیل برای این وجود دارد. اگر یک ظرف خاک کوچک مسافرتی که همراه با خاک است خریداری می‌کنید، معمولاً خاک با کیفیتی در آن نیست و می‌تواند دارای گرد و غبار باشد و بو را نیز پنهان نمی‌کند.

اما نکته اصلی این است که گربه شما به آن عادت ندارد. آنها در حال حاضر با بسیاری از محیط‌ها و تغییرات جدید آشنا شده‌اند، حداقل خاکشان را تغییر ندهید! به یاد داشته باشید، شما باید تا جایی که می‌توانید چیزهای زیادی را ثابت نگه دارید. استفاده از همان خاک بستری که در خانه دارید یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار است. گربه شما قبلاً به آن عادت کرده است و می‌دانید که آن را دوست دارد، چرا آن را تغییر دهید؟

حتی همان خاکی که در ظرف خاکش در خانه است را می‌توانید در ظرف جدید بریزید (البته اول آن را تمیز کنید!). به‌این‌ترتیب چون خاک حتی بوی او را می‌دهد می‌فهمد که مال اوست!

۸. توقف‌های شما در طول مسیر

وقتی با یک گربه در ماشین سفر می‌کنید، نیازهای شما اغلب نادیده گرفته می‌شود. همان‌طور که شما باید به فکر استراحت گربه خود باشید، باید به فکر خود نیز باشید. برخلاف گربه‌ها، ما به‌عنوان انسان نمی‌توانیم (و نباید) ادرار خود را نگه داریم.

بسته به اینکه با شخص دیگری سفر می‌کنید یا تنها هستید، ممکن است مجبور شوید گربه خود را برای مدت کمی در ماشین تنها بگذارید. چند عامل وجود دارد که باید در نظر داشت. دما چقدر است - خیلی گرم است یا سرد؟ و آیا اگر گربه در ماشین تنها بماند عصبی می‌شود؟

اگر دو نفر هستید می‌توانید نوبتی در کنار گربه بمانید. اگر در سفر تنها هستید درصورتی‌که هوا گرم است پنجره را کمی باز بگذارید. اگر تنها با یک گربه رانندگی می‌کنید، سعی کنید آنها را از قبل آموزش دهید تا در ماشین تنها باشند. یا گزینه دیگر این است که از کوله‌پشتی مخصوص گربه استفاده کنید تا آنها را با خود ببرید.

تبلیغات

کوله پشتی حمل و نقل سگ و گربه مدل فضایی

۹. هیدراته ماندن در طول مسیر در جاده: به فکر آب برای گربه خود باشید

همان‌طور که برای خود آب می‌برید، مطمئن شوید که برای گربه خود آب اضافی دارید و یک کاسه برای ریختن آب در آن نیز همراه دارید. البته ممکن است گربه در حین رانندگی اصلاً تمایلی به خوردن آب نداشته باشد. اگر در طول روز آب نخورند اشکالی ندارد، اما مطمئن شوید که به‌اندازه کافی در شب آب می‌نوشند. کم‌آبی در گربه‌ها یک مشکل مهم است.

برای اطمینان از اینکه گربه در سفر جاده‌ای هیدراته می‌ماند، غذای مرطوب یا کنسروهایی که آب دارند مناسب است تا مطمئن شوید که آب کافی دریافت می‌کنند.

تبلیغات

ظرف آب و غذای مسافرتی حیوانات

۱۰. وسایل مورد نیاز گربه خود را در یک کیف بسته‌بندی کنید

بهتر است که چیزهای ضروری گربه خود را یک جا در یک کیف داشته باشید. در این کیف هر چیزی که ممکن است برای گربه خود در حین رانندگی نیاز داشته باشید قرار دهید. باید تمام وسایل مورد نیاز گربه و چیزهایی که در ماشین یا هنگام توقف نیاز دارید را در آن قرار دهید. یک کیسه کوچک از تشویقی‌ها (دو نوع برای تنوع)، غذا، قلاده کمری، کاسه آب، اسپری آرام‌بخش، و یک اسباب‌بازی را بسته‌بندی کنید. شما همچنین باید هر دارویی که گربه شما دارد و همچنین مدرک واکسیناسیون او را در اینجا نگه دارید.

۱۱. در مدت زمان طولانی آنها را نادیده نگیرید!

این ممکن است واضح به نظر برسد، اما گربه شما ممکن است تمام مدت در ماشین بخوابد، بنابراین به‌راحتی ممکن است آنها را فراموش کنید. در هر توقفی حتی اگر او را بیرون نمی‌آورید، کمی او را نوازش کنید و به او آب و غذا بدهید.

اگر در طول مسیر آرام است،  باکس حامل را باز کنید و هر چند وقت یک‌بار او را نوازش کنید.

۱۲. هنگام رانندگی با گربه، مدت خیلی طولانی را بدون توقف رانندگی نکنید

حتی اگر گربه شما هنگام توقف از ماشین خارج نمی‌شود، یا متوجه شده‌اید که هنوز آب نمی‌نوشند، باز هم استراحت بین مسیر مهم است. حداکثر هر ۳ ساعت یکبار توقف کنید، اما به نیازهای گربه‌ی خود نیز گوش کنید. اگر آنها بی‌قرار هستند زودتر برای آنها توقف کنید. به آنها آب، غذا بدهید و حتی ظرف خاکشان را به آنها بدهید. بعضی گربه‌ها ترجیح می‌دهند در همان باکس حامل باشند؛ زیرا در آنجا احساس امنیت می‌کنند.

۱۳. بهترین مکان‌ها برای توقف هنگام رانندگی با گربه

بسته به جایی که با گربه رانندگی می‌کنید ممکن است ایستگاه‌های استراحت کنار جاده وجود داشته باشد. در مسیر یک منطقه علفزار بزرگ با میزهای پیک‌نیک ممکن است باشد. اگر گربه خود را به قلاده کمری عادت داده‌اید اگر جایی ساکت و خلوت و علفزار است می‌توانید گربه رو بیرون ببرید و جای خوبی برای غذا دادن به گربه و استفاده از خاکش است.

آموزش پیاده‌روی با قلاده کمری به گربه

تبلیغات

قلاده گربه تائوتائوپتس مدل Harn Prp

منبع:

https://afternoonteareads.com/how-to-travel-with-a-cat-in-a-car



فرم نظردهی

0/2000