تغذیه > غذای خانگی

غذای خانگی

سنگدان، قلب و جگر مرغ برای گربه ها

در این مطلب تغذیه گربه ها با قلب، جگر و سنگدان مرغ مورد بررسی قرار گرفته است. مواد مغذی آن ها ارائه شده و خطرات احتمالی در رابطه با خوردن بیش از حد آن ها نیز بیان شده است. اگر قصد دارید به جای دادن غذاهای آماده در بازار از یک رژیم غذایی خانگی برای گربه تان استفاده کنید مطالب زیر می تواند به شما کمک کند تا نسبت به استفاده از این سه نوع اُرگان داخلی مرغ آگاهانه تر تصمیم بگیرید.

سنگدان مرغ

سنگدان ماهیچه ای است که در دستگاه گوارش مرغ یافت می شود. شاید دیده باشید که مرغ ها به زمین نوک میزنند و سنگ ریزه ها را می بلعند. این سنگ ریزه ها از دستگاه گوارش مرغ عبور کرده و درنهایت در سنگدان جای می گیرند. هنگامی که مرغ غذا می خورد، این عضله قدرتمند کوچک مانند یک مشت کوچک با کمک سنگ ریزه ها دانه هایی که مرغ خورده است را خرد می کند و سپس غذا به معده منتقل می شود.

ارزش غذایی سنگدان مرغ

شاید باورش برایتان سخت باشد ولی سنگدان یکی از سالم ترین قسمت های مرغ است:

  • پروتئین فوق العاده بالایی دارد. مثلاً انسان با خوردن یک سنگدان مرغ تقریبا 90 درصد از مقدار توصیه شده روزانه پروتئین خود را برآورده می کند.
  • سنگدان منبع خوبی از ویتامین هاست. سنگدان دارای ویتامین B12، زینک و آهن است، که به جلوگیری از کم خونی کمک می کند، سیستم دفاعی را تقویت می کند و برای عملکرد مغز مهم است، همچنین سنگدان مانند قلب، ماهیچه حساب می شود و منبع خوبی از تورین است که یک آمینواسید لازم برای گربه هاست.
  • علیرغم داشتن پروتئین و ویتامین بالا، سنگدان ها چربی کمی نیز دارند.

روش تمیز کردن سنگدان مرغ

سنگدان هم مانند تمام قسمت های خام مرغ می تواند حاوی سالمونلا باشد. پس مکانی که می خواهید در آن سنگدان را آماده و تمیز کنید از قبل اماده کنید تا از انتشار باکتری ها در آشپزخانه خود خودداری کنید.

  • سنگدان را به دوقسمت تقسیم کنید و خوب بشورید.
  • سپس پوست زردرنگ روی آن را جدا کنید.
  • سنگدان را می توانید نگینی خورد کرده و به گربه خود دهید.

 

اگر شما تصمیم دارید که سنگدان را به صورت خام به گربه خود دهید، توصیه می شود که چند روز برای اطمینان از بین رفتن توکسوپلاسما فریز شود. در غیر این صورت، کمی آن را بخارپز کنید. اگر اولین بار است که می خواهید به گربه تان سنگدان بدهید، آن را به قطعات خیلی ریز خرد کنید و یک یا دو قاشق چایخوری در غذای معمولی اش مخلوط کنید. سنگدان مرغ اگر به اندازه ای باشد که گربه بتواند آن را بجود برای دندان هایش بسیار مفید است زیرا که پلاک روی دندان ها را پاک می کند و منجر به تقویت دندان ها و لثه هایش می شود.

تبلیغات

خاک بستر گربه تاینی کت مدل P1 وزن 10 کیلوگرم

قلب (دل) مرغ

قلب با اینکه یک اُرگان داخلی مانند جگر یا کلیه است عمدتاً از ماهیچه با مقدار کمی چربی و بافت همبند تشکیل شده است. بنابراین قلب به عنوان گوشت ماهیچه حساب می شود.

مواد مغذی اصلی، به استثنای ویتامین های محلول در آب، در یک قلب مرغ معمولی 6 گرمی در جدول زیر نشان داده شده است. ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین های گروه B و ویتامین C موجود در قلب مرغ ذکر نشده است. این نوع ویتامین های محلول در آب اگر به مقدار بیشتر خورده شوند از طریق ادرار دفع می شوند.

 

مقدار واحد ماده غذایی

9

کیلوکالری

انرژی

0.95

گرم

پروتئین

0.57

گرم

چربی

1

میلی گرم

کلسیم

0.36

میلی گرم

آهن

1

میلی گرم

مگنزیم

11

میلی گرم

فسفر

11

میلی گرم

پتاسیم

5

میلی گرم

سدیم

0.4

میلی گرم

زینک

0.021

میلی گرم

مس

0.005

میلی گرم

منگنز

0.3

میکرو گرم

سلنیوم

1

میکرو گرم

ویتامین A

 

 

در حالی که قلب مرغ از نظر مواد مغذی برای گربه شما بسیار مفید است، اما بیش از حد آن هم خوب نیست. سدیم یکی از مواد مغذیست که بیشترین احتمال تغذیه بیش از حد آن وجود دارد. اگر هر روز هفت قلب مرغ به گربه خود دهید به این حد مصرف سدیم می رسید. با این حال اگر این تعداد قلب مرغ به گربه خود دهید به احتمال زیاد مشکلی ایجاد نخواهد شد، زیرا احتمالاً گربه شما آب بیشتری می خورد و سدیم را دفع می کند. اما با گذشت زمان، مصرف بیش از حد سدیم می تواند منجر به فشار خون بالا و فشار روی کلیه شود.

علاوه بر انرژی، ویتامین ها و مواد معدنی، قلب همچنین حاوی اسیدهای آمینه، به ویژه مقادیر زیادی تورین است. به طور کلی گوشت ماهیچه حاوی مقادیر نسبتاً زیادی از تورین است که یک اسید آمینه لازم برای داشتن قلب و چشم سالم در گربه هاست. به طور کلی میزان تورین موجود در گوشت مرغ به میزان کار ماهیچه بستگی دارد  و معمولاً گوشت تیره تر نشانگر ماهیچه هاییست که سخت تر کار کرده اند و سطح بالاتری از تورین را دارند. قلب، به عنوان سخت کار ترین عضله در بدن، بیشترین مقدار تورین را دارد. طبق تحقیقاتی که انجام داده ام، نتوانسته ام هیچ مدرکی پیدا کنم که گربه ها با مصرف بیش از حد تورین دچار مشکل شوند، زیرا هرگونه مقدار اضافی در ادرار متابولیزه و دفع می شود.

طبق اطلاعات داده شده بهتر است روزانه بیشتر از 7 قلب به گربه خود ندهید. پیشنهاد من این است که بیش از دو یا سه قلب در روز به گربه خود ندهید.

جگر مرغ

جگر مرغ اگر در حد متعادل به گربه داده شود یک منبع غذایی سالم به شمار می رود. این نکته را در نظر داشته باشید که جگر باید درصد کمی از رژیم گربه شما را تشکیل دهد یعنی حداکثر 5٪ و فقط یک یا دو بار در هفته. جگر حاوی بسیاری از مواد مغذی است که برای سلامتی ضروری هستند. با این حال، جگر ویتامین A را ذخیره می کند و گربه هایی که مقادیر زیادی جگر مصرف می کنند در معرض خطر مسمومیت با ویتامین A هستند. این یک نوع بیماریست که بسیار آهسته پیشرفت می کند و می تواند ماه ها طول بکشد، که در برخی موارد آسیب های جبران ناپذیری را به وجود می آورد.

یکی دیگر از عوامل خطرآفرین این است که جگر برای گربه ها بسیار خوشمزه است و برخی گربه ها می توانند به سرعت به آن معتاد شوند و از خوردن غذاهای دیگر امتناع کنند. گذشته از خطرات ناشی از مسمومیت ویتامین A ، جگر از نظر مواد مغذی متعادل یا کامل نیست. گربه هایی که از خوردن غذاهای دیگر امتناع می کنند در معرض خطر لیپیدوز کبدی (بیماری کبد چرب) قرار دارند. این یک بیماری کشنده است که وقتی گربه ها (به خصوص آن هایی که اضافه وزن دارند) چند روز را بدون غذا سپری می کنند دچار آن می شوند. بدن چربی را به عنوان منبع جایگزین به جگر می فرستد، که توانایی عملکرد آن را تحت الشعاع قرار می دهد. با این حال جگر مرغ حاوی چندین ماده مغذی است که شامل آهن، اسید فولیک، ویتامین های A ، B ، C و D، مس و پروتئین می شود. حتماً این نکته را در نظر داشته باشید که بیش از 5 درصد رژیم غذایی گربه شما نباید جگر باشد.

تبلیغات

خاک بستر گربه تاینی کت مدل P1 وزن 10 کیلوگرم

 



فرم نظردهی

0/2000