آموزش و تربیت

آموزش و تربیت

چطور به گربه خانگی خود اسمش را آموزش دهیم

اگر تا به حال گربه ای را به سرپرستی گرفته و برای انتخاب اسمش وقت زیادی گذاشته باشید احتمالاً می دانید که چقدر این بی تفاوتی گربه ها به اسمشان می تواند آزار دهنده باشد. این مطلب را بخوانید تا با یک روش ساده برای آموزش اسم گربه آشنا شوید. گربه ها حیواناتی مستقل هستند و آموزش آن ها نسبت به سگها دشوارتر است. با این حال، از آنجا که گربه ها نیز بسیار باهوش هستند، به طور قطع می توان آنها را آموزش داد.

آیا گربه ها نام خود را تشخیص می دهند؟

بله، آنها بعد از اینکه به طور صحیح آموزش داده شدند واقعاً می توانند متوجه شوند که اسم او را صدا می زنید اما اینکه آنها بخواهند به شما گوش دهند یک موضوع کاملاً متفاوت است! گروهی از محققان دانشگاه توکیو مهارت های تشخیص 78 گربه را با استفاده از کلمات مشابه، از جمله نام خودشان، آزمایش کردند و دریافتند که آن ها به نام خود واکنش نشان می دهند حتی اگر یک غریبه آن ها را صدا بزند. البته این بدان معنی نیست که آن ها مفهوم نام را متوجه می شوند بلکه شنیدن اسم خود را با چیزی مثبت نسبت داده اند.

تشویق کلید اصلی در آموزش

بر خلاف سگ ها، که حیواناتی گروهی هستند و می خواهند صاحب خود را راضی نگه دارند، گربه ها برای پاسخ به آموزش، نیاز به انگیزه بیشتری دارند. تشویق با غذا و خوردنی باعث می شود گربه نام خود را بتواند تشخیص دهد. از این روتین ساده می توانید استفاده کنید تا به گربه خود اسمش را آموزش دهید:

برای شروع، خوردنی که گربه تان دوست دارد را برایش آماده کنید.

سپس به محیطی از خانه بروید که توجه گربه به چیزهای دیگر معطوف نشود و تمرکز گربه راحت تر شود.

زمان مناسبی را برای آموزش گربه انتخاب کنید. زمانی گربه می تواند یادگیری بالایی داشته باشد که انگیزه بیشتری داشته باشد که یعنی باید زمانی را به آموزش گربه تان اختصاص دهید که گرسنه است.

اسم گربه خود را بصورت واضح بیان کنید و وقتی به شما نگاه می کنند مقداری از خوردنی مورد علاقه اش را به او بدهید. (همچنین می توانید یک قدم به عقب بردارید و آنها را مجبور کنید که پس از گفتن نام آنها به سمت شما گام بردارند.)

این روند را چندین بار تکرار کنید و به زودی گربه شما نام خود را با یک تجربه مثبت مرتبط می کند.

همین برنامه را به مدت 2 تا 3 هفته دنبال کنید تا مطمئن شوید گربه شما به طور مداوم به نام خود پاسخ می دهد.

مراحل بعدی در آموزش اسم گربه

پس از اینکه این روتین را برای مدتی انجام دادید، می توانید هنگام استفاده از نام آنها، مکان و فاصله از گربه را تغییر دهید تا ببینید آیا این رفتار همچنان ادامه دارد یا خیر. اگر هنوز بطور کامل بر آن تسلط پیدا نکرده است، به آموزش اولیه خود برگردید.

مثبت باشید

بیش از اندازه از نامش استفاده نکنید و فقط هنگامی که انتظار رفتار مثبتی از شما دارد آن را بکار گیرید. اگر نیاز دارید که گربه خود را سرزنش کنید، فقط یک "نه" قوی بگویید و از نام آنها در چنین مواردی استفاده نکنید. شما فقط باید از نام آنها برای موارد مثبت مانند دادن خوردنی یا نوازش استفاده کنید. اگر می خواهید گربه خود را نزد دامپزشک ببرید و یا به او قرص دهید از بکار بردن نامش خودداری کنید.

از نام آنها بیش از حد استفاده نکنید

به خاطر داشته باشید، نباید آنچنان زیاد از نام گربه خود استفاده کنید که با بقیه صداهای اطراف برایش فرقی نداشته باشد. همیشه مطمئن شوید که دلیلی برای بیان نامش دارید.

از یک اسم کوتاه و ساده استفاده کنید

حتی اگر یک اسم طولانی برای گربه خود انتخاب کرده اید، برای آموزش اسمش بهتر است از کوتاه شده آن اسم استفاده کنید.

دیگر اعضای خانه را نیز در آموزش شریک کنید

اگر با خانواده یا دوست خود زندگی می کنید، از آنها بخواهید همین کارها را انجام دهند. اگر همه از یک اسم و یک نوع آموزش استفاده کنند، گربه شما یادگیری مفیدتری خواهد داشت.

از چه نوع خوردنی هایی می توانید استفاده کنید

برای اینکه آموزش کاملاً مؤثر باشد، باید چیزی را پیدا کنید که گربه شما خیلی دوست دارد. همچنین باید مطمئن شوید که در آن زمان گرسنه است. مسلماً آموزش ارائه شده بعد از یک وعده غذایی مفصل کمتر موثر خواهد بود. هر گربه چیزهای مورد علاقه خاص خود را دارد، مانند پنیر، ماهی تن یا محصولات آماده که می توانید از فروشگاه حیوانات خانگی خریداری کنید.

همچنین می توانید بعد از مدتی، دیگر از مواد غذایی استفاده نکنید و درعوض با بازی با اسباب بازی هایی مانند لیزر یا حتی نوازش به او یک تجربه مثبت دهید.

اگر هر بار که گربه به نام خود پاسخ می دهد با مواد غذایی به او پاداش دهید، می تواند باعث اضافه وزن شود. بنابراین به تدریج میزان مواد غذایی که به عنوان تشویقی به او می دهید کم کنید. مثلاً در 75 درصد مواردی که به نامش پاسخ می دهد به او خوردنی دهید و بعد از یک مدت این میزان را به 50 درصد و 30 درصد کاهش دهید و در نهایت فقط گاهی برای پاسخ به اسمش او را با خوردنی تشویق کنید.

بعضی از گربه ها نسبت به بقیه لجوج تر هستند. بیشتر اوقات این نوع آموزشات به صبر بیش از حد نیاز دارد، به خصوص اگر گربه جوانی هم ندارید. همچنین ممکن است گربه شما ناشنوا باشد اگر به نظر می رسد که به هیچ صدایی پاسخ نمی دهد. در این صورت حتماً گربه را نزد دامپزشک ببرید تا وضعیت جسمانی او را بررسی کند.

بنابراین به طور خلاصه، به یاد داشته باشید که مرتباً نام گربه خود را تکرار کنید و همیشه او را تشویق کنید. این بهترین روش برای آموزش گربه است. اگر این نکات ساده را دنبال کنید به زودی گربه شما به نام خود پاسخ خواهد داد!

انتخاب نام گربه

همانطور که قبلاً ذکر شد، می توانید نام طولانی برای گربه خود انتخاب کنید اما در نهایت بهتر است برای استفاده روزمره از نام کوتاه تری استفاده کنید. همچنین نامی را انتخاب کنید که سالها بتوانید از آن استفاده کنید، به جای نامی که زود جذابیت خود را از دست می دهد. همچنین اسم گربه شما باید به آسانی قابل تشخیص باشد و شبیه بقیه کلماتی که معمولاً در کنار اسمش بکار می برید نباشد. برای گربه خود دو اسم انتخاب نکنید. مثلا اگر اسم گربه شما اَگنِس است با نام اَگی صدایش نکنید و به بقیه هم این نکته را یادآور شوید.

اگر گربه ای را که قبلاً در خانه دیگری زندگی می کرده به سرپرستی گرفته اید می توانید نامش را تغییر دهید. تغییر نامش می تواند مانند شروع تازه ای در زندگی باشد، به خصوص اگر قبلاً توسط صاحب قبلی مورد بدرفتاری قرار می گرفته است. همچنین اگر در پناهگاه حیوانات نامی به او داده شده، احتمالاً ارتباط چندانی با آن ندارد و به خوبی به تغییر نامش پاسخ می دهد.

قبل از اینکه گربه را به خانه بیاورید نام جدیدش را انتخاب کنید. وقتی او را به خانه آوردید، نام او را با تجربیات مثبت، مانند خوردن یا بازی همراه کنید. نام او را با صدای دوستانه و شاد به زبان بیاورید.

همچنین می توانید نام جدید را با نام قدیمی جفت کنید. در ابتدا هر دو نام را بگویید و بعد از مدتی فقط نام جدیدش را بکار ببرید.

اگر به نظر می رسد که گربه شما به نام قدیمی خود وابسته است، می توانید از نام جدیدی استفاده کنید که با نام قدیمی هم آهنگ باشد.

معمولاً تغییر نام گربه در سن پایین آسان تر است. گربه بالغ ممکن است به نام قدیمی خود عادت کرده باشد.

 

شما چه اسامی برای گربه های خود انتخاب کرده اید؟ گربه شما به شنیدن نامش واکنش نشان می دهد؟ در کامنت ها از تجربیات خود بنویسید.

 



فرم نظردهی

0/2000