بیماری ها

بیماری ها

7 علامتی که نشان می‌دهد گربه یا سگ شما مبتلا به آرتروز است

همانند ما، حیوانات خانگی ما نیز ممکن است به آرتروز مبتلا شوند و این وضعیت می‌تواند به طرق مختلف خود را نشان دهد. ممکن است متوجه شوید گربه سالخورده شما آماده می‌شود تا برای چرت زدن روزانه‌اش روی تخت شما بپرد و گاهی اوقات موفق نمی‌شود یا سگ کوچک شما که اکنون ۱۰ ساله است، گاهی اوقات برای پریدن روی تخت مردد می‌شود.

آرتروز (OA) عمدتاً در حیوانات (و انسان‌های) مسن دیده می‌شود، اما در حیوانات خانگی جوان نیز امکان ابتلا به آن وجود دارد. تقریباً ۱۴ میلیون سگ بالغ در ایالات متحده و ۹۰ درصد از گربه‌های بالای ۱۲ سال بر اساس عکس‌برداری اشعه ایکس به این بیماری مبتلا هستند.

دو نوع آرتروز: اولیه و ثانویه

آرتروز که به‌عنوان بیماری انحطاطی مفصل (DJD) نیز شناخته می‌شود، یک بیماری پیش‌رونده مفاصل است که با التهاب مزمن مشخص می‌شود. OA می‌تواند یک بیماری اولیه یا ثانویه باشد. علائم آرتروز اولیه معمولاً به‌عنوان بخشی از روند پیری ظاهر می‌شوند.

از طرف دیگر OA ثانویه می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، از جمله ضربه، ساییدگی غیرطبیعی مفاصل و غضروف‌ها یا نقصی مادرزادی در هنگام تولد مانند دیسپلازی مفصل ران در سگ ها. دلایل دیگری که می‌تواند منجر به آرتروز ثانویه شوند عبارت‌اند از:

  • ساییدگی و پارگی غیرطبیعی مفاصل و غضروف‌ها
  • دررفتگی کشکک زانو یا فرسودگی کشکک یا شانه
  • ضربه
  • استئوکندریت دیسکان (یک نوع بیماری در مفصل است که در آن بخشی از غضروف ناحیه مفصل با استخوان ناحیه مربوطه جدا شده و ممکن است داخل فضای مفصل گردد)
  • نقص ژنتیکی (به‌عنوان‌مثال، دیسپلازی مفصل ران)
  • چاقی
  • سستی بیش از حد مفاصل
  • داروهای خاص
  • رشد غیرطبیعی ران یا آرنج
  • درمان طولانی‌مدت با استروئید

در بسیاری از موارد عامل ابتلا به آرتروز در حیوانات خانگی کاملاً مشخص نیست.

آرتروز لزوماً بخشی عادی از فرایند پیری حیوانات خانگی نیست

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که آرتروز بیماری استخوانی است، اما در واقع بیماری غضروف است. طبق گزارش بنیاد حیوانات موریس:

"تحقیقات نشان می‌دهد که غضروف در یک جریان مداوم بازسازی قرار دارد و عوامل مؤثر بر تخریب غضروف در تعادل با فعالیت‌های بازسازی غضروف قرار دارند. این روند در طول عمر حیوانات خانگی ما ادامه می‌یابد.

به دلایل نامشخص، این تعادل ممکن است به هم بخورد و در بیماران مبتلا به آرتروز، عواملی که منجر به تحلیل غضروف می‌شوند از عوامل ترمیم‌کننده بیشتر می‌شوند که در نهایت منجر به از بین رفتن غضروف می‌شود و علائم بالینی و درد مرتبط با بیماری را رخ می‌دهد."

علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آرتروز ویژگی "طبیعی" پیری نیست:

"وقتی محققان غضروف افراد مبتلا به آرتروز را با غضروف افراد مسن بدون آرتروز مقایسه می‌کنند، برخی از شباهت‌ها مشهود است، اما از نظر جنبه‌های دیگر بافت‌ها بسیار متفاوت با هم هستند. این نشان می‌دهد که OA یک بیماری است و یک مورد اجتناب‌ناپذیر در روند پیری حیوانات خانگی نیست. "

7 نشانه شایع آرتروز در سگ و گربه

علائم آرتروز متفاوت است و شامل هفت مورد زیر است. اگر یک یا چند مورد از این علائم در حیوان خانگی شما وجود دارد، وقت آن است که به دامپزشک مراجعه کنید:

1. لنگیدن: لنگیدن نشانه شماره یک آرتروز در حیوانات خانگی است. اگر سگ یا گربه شما وزن خودش را روی یک یا چند پای خود نمی‌گذارد، به‌ویژه هنگامی که از حالت خوابیده یا نشسته بلند می‌شود، به احتمال زیاد مبتلا به آرتروز مفاصل شده است. غالباً پس از مدتی حرکت کردن، لنگیدن کمتر خودش را نشان می‌دهد.

2. مشکل در حرکت: حیوانات خانگی مبتلا به آرتروز اغلب بی‌میل یا ناتوان در انجام برخی کارهایی هستند که قبلاً با آسودگی انجام می‌دادند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است سگ شما به دلیل درد در پرش از اتومبیل یا سوارشدن به آن دچار تردید شود، یا گربه شما ممکن است سعی کند روی میز یا تخت بپرد اما موفق نشود زیرا مفاصل دردناک توانایی جهش او را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

3. مشکلات نخاعی: آرتروز در نواحی خاصی از ستون فقرات نیز ایجاد می‌شوند که می‌تواند باعث شود حیوان خانگی شما به دلیل درد گردن سر خود را پایین‌تر از حالت عادی نگه دارد یا نوعی حالت قوز کردن را داشته باشد. سستی در یک یا هر دو پای عقب نیز می‌تواند نشانه‌ای از آرتروز در ستون فقرات باشد.

4. خستگی: حیوانات خانگی مبتلا به آرتروز سریع‌تر از حیواناتی که مفاصل سالم دارند خسته می‌شوند، زیرا درد و مشکل در حرکت باعث تخلیه انرژی می‌شود. ممکن است متوجه شوید که سگ یا گربه شما زمان کمتری را در حال حرکت است و زمان بیشتری را برای استراحت یا خواب صرف می‌کند.

5. تحریک‌پذیری: ناراحتی و درد مفاصل می‌تواند حتی خوش‌اخلاق‌ترین حیوان خانگی را تحت تأثیر قرار دهد، به‌خصوص اگر به‌گونه‌ای نوازش شود یا با او برخورد شود که درد او را افزایش دهد. بنابراین باید به تغییرات خلق و خو گربه خود توجه کنید.

6. آتروفی عضلانی: اگر سگ یا گربه مبتلا به آرتروز درمان نشود، دچار آتروفی عضلانی می‌شود که در اثر از بین رفتن بافت ماهیچه‌ای در حال مرگ است. اگر یک یا چند پای حیوان خانگی شما از بقیه لاغرتر به نظر می‌رسد، به این معنی است که ماهیچه‌های آن پا در حال از بین رفتن و تحلیل است.

7. لیس زدن، جویدن و گاز گرفتن در نواحی خاصی از بدن: برخی از حیوانات خانگی مبتلا به آرتروز ناحیه‌ای که روی مفصل دردناک قرار دارد را لیس می‌زنند، می‌جوند یا گاز می‌گیرند، تا بتوانند از درد رهایی یابند. اگر این رفتار وسواسی شود، سگ یا گربه شما ممکن است دچار التهاب پوست و ریزش مو در مناطق آسیب‌دیده شود.

تشخیص آرتروز می‌تواند در گربه‌ها چالش‌برانگیزتر باشد

ازآنجاکه گربه‌ها در پنهان کردن درد استعداد دارند، به‌جای توجه به نشانه‌های واضح مثل لنگیدن یا مشکل در ایستادن از حالت خوابیده، به تغییرات رفتاری او توجه کنید. برخی از این نشانه‌ها در زیر آمده است:

اگر متوجه یک یا چند مورد از این علائم در گربه خود شدید، باید به OA مشکوک شوید و به دامپزشک مراجعه کنید. هرچه زودتر علت اصلی تغییر رفتار گربه خود را دریابید، زودتر می‌توانید او را در مسیر بهبودی قرار دهید.

می‌توانید از این چک‌لیست ساده شش سؤالی زیر برای تشخیص مفصل تحلیل رفته در گربه‌ها استفاده کنید:

  • آیا گربه شما به طور عادی می‌تواند بالا بپرد؟
  • آیا گربه شما به طور عادی می‌تواند پایین بپرد؟
  • آیا گربه شما به طور عادی از پله‌ها بالا می‌رود؟
  • آیا گربه شما به طور عادی از پله‌ها پایین می‌آید؟
  • آیا گربه شما به طور طبیعی می‌دود؟
  • آیا گربه شما اشیاء متحرک (اسباب بازی، طعمه و غیره) را تعقیب می‌کند؟

گزینه‌های کنترل درد برای حیوانات خانگی مبتلا به آرتروز

گاهی اوقات می‌توان با ارائه انواع درمان‌های توانبخشی، از جمله لیزردرمانی، درمان با میدان الکترومغناطیسی پالسی (PEMF)، سرما و گرما درمانی و طب سوزنی درد را کنترل کرد.

با افزایش سن سگ ها و گربه‌ها، داروهای ضدالتهاب و ضد درد اغلب برای کنترل درد و ناراحتی‌های روزانه تجویز می‌شود. بااین‌حال بسیاری از درمان‌های طبیعی فوق‌العاده برای آرتروز وجود دارد که می‌تواند نیاز به مسکن‌ها را در درازمدت کاهش دهد.

در بسیاری از موارد، حیوانات خانگی ممکن است برای تسکین سریع درد نیاز به دوره کوتاهی از داروها داشته باشند، اما اکثر سرپرستان نگران عوارض جانبی طولانی مدت این داروها هستند. خبر خوب این است که اگر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی طبیعی (NSAIDs) همزمان با مصرف داروها شروع شوند، اغلب می‌توان میزان مصرف داروها را کاهش داده یا به صورت متناوب تجویز کرد و حیوان با ترکیبی از مکمل‌ها بهبود کیفیت زندگی را تجربه می‌کند. از جمله مکمل‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مکمل امگا 3 با کیفیت بالا (روغن کریل)
  • روغن CBD
  • S-adenosylmethionine (SAMe)
  • Palmitoylethanolamide (PEA)
  • زردچوبه یا کورکومین
  • داروهای هومئوپاتی (همسان‌درمانی) و گیاهان سنتی چینی
  • فرمول‌های طبیعی ضدالتهاب (گیاه پنجه شیطان، کُندُر، آنزیم‌های پروتئولیتیک، فرمول‌های TCM)
  • کمپلکس اسید چرب استریل شده (EFAC)

توصیه‌های سبک زندگی

درمان فیزیکی برای گربه‌ها و سگ‌های مبتلا به آرتروز ضروری است و باید برای حفظ و افزایش قدرت مفصل، ماهیچه‌ها و دامنه حرکتی طراحی شود. این را می‌توان با تمرینات درمانی و ماساژ انجام داد. این پروتکل‌ها باید توسط فیزیوتراپیست حیوانات یا دامپزشک توانبخشی طراحی شوند و می‌توانند کیفیت زندگی حیوانات را به طرز چشمگیری بهبود بخشند.

حفظ وزن مناسب حیوان خانگی در پیشگیری یا کاهش علائم آرتروز بسیار مهم است. گربه یا سگ دارای اضافه وزن و مبتلا به آرتروز پس از کاهش مقدار کمی از وزن بدن می‌تواند بهبود قابل توجهی داشته باشد.

حیوانات خانگی با افزایش سن باید بدن خود را بیشتر و نه کمتر حرکت دهند. این می‌تواند به‌ویژه برای گربه‌ها یک چالش باشد، اما می‌توان با تلاش و خلاقیت انجام اینکار را انجام داد. اگرچه شدت، مدت و نوع ورزش تغییر خواهد کرد، اما فعالیت روزانه همچنان برای جلوگیری از ضعف شدید اسکلتی عضلانی با افزایش سن بسیار مهم است. ماهیچه‌ها چارچوب حیوان شما را حفظ می‌کنند، بنابراین حفظ ماهیچه‌ها میزان سستی مفصل (که باعث آرتروز می‌شود) را نیز کند می‌کند.

سایر عوامل مهم در حفظ سلامت یک حیوان خانگی مبتلا به آرتروز شامل تغذیه مطلوب و رژیم غذایی مخصوص سگ یا گربه و اجتناب از واکسیناسیون‌های غیر ضروری است.

علاوه بر درمان‌هایی مانند لیزردرمانی، استفاده از کایروپراکتیک، طب سوزنی، کشش روزانه و ورزش سبک همراه با دارو برای مدیریت درد و التهاب بهترین نتایج ممکن را برای حیوانات مبتلا به آرتروز به همراه خواهد داشت. هر چه زودتر این مراحل را آغاز کنید، نتایج بهتری خواهید گرفت.

 



فرم نظردهی

0/2000