متفرقه

متفرقه

چرا باید گربه ها را عقیم کرد

با عقیم کردن گربه های نر و ماده می توانید به کنترل بحران بی خانمانی بسیاری از گربه ها کمک کنید. همچنین از نظر پزشکی و رفتاری، عقیم کردن گربه ها مزایای بسیاری دارد. امّا ابتدا به سن بلوغ جنسی و رفتارهای جنسی در گربه ها می پردازیم.

بلوغ جنسی در گربه ها

گربه های نر حدود 5 ماهگی به بلوغ جنسی می رسند. از علائم بلوغ در گربه های نر پاشیدن ادرار در اطراف خانه است.

گربه های ماده بین 5 تا 12 ماهگی و بطور متوسط در 6 ماهگی فحل می شوند. برخی از عوامل محیطی، طول روز و وزن گربه نیز می تواند باعث سریعتر شدن وقوع آن شود و برخی نژادها - مانند سیامی - ممکن است حتی در 4 ماهگی فحل شوند، در حالی که در نژادهای دیگر 10 ماهگی سن معمول تری برای فحلی است.

هنگامی که یک گربه ماده فحلی را تجربه می کند، صدایش بیشتر شبیه به زوزه خواهد شد و نسبت به شما رفتار مهربان تری خواهد داشت. همچنین ممکن است ادرارش را در اطراف خانه بپاشد و تلاش کند برای جفت یابی به خارج از منزل برود. سیکل فحلی در گربه ماده هر دو یا سه هفته به مدت حدوداً یک هفته است. گربه ها معمولاً در بهار و تابستان جفت گیری می کنند و حدوداً 65 روز بعد از لقاح زایمان می کنند. گربه ماده می تواند یک هفته تا یک ماه بعد از زایمان فحل شود.

جمعیت گربه ها

گربه ها از جمله حیوانات خانگی معمول در جهان (به استثنای قطب جنوب) هستند و تعیین جمعیت جهانی آنها دشوار است. جمعیت گربه ها بین 200 تا 600 میلیون تخمین زده می شود. در سال 1998 حدود 76 میلیون گربه در اروپا، 7 میلیون در ژاپن و 3 میلیون در استرالیا وجود داشته است. طبق گزارشی که در سال 2007 تهیه شده است در آمریکا 37 میلیون خانوار بطور متوسط هر کدام 2.2 گربه خانگی داشته اند و این یعنی جمعیتی حدود 82 میلیون گربه خانگی.

برخی از کارشناسان تخمین می زنند 70 میلیون گربه وحشی در ایالات متحده زندگی می کنند، که این در نتیجه تلاش کمی است که برای کنترل جمعیت صورت گرفته و همچنین توانایی گربه ها در تولید مثل سریع به این بحران جمعیتی دامن زده است.

این تعداد جمعیت سازمان های حیات وحش را نگران کرده است آن ها معتقدند این شکارچیان جمعیت پرندگان را کاهش می دهند و سلامت عمومی را تهدید می کنند. این سازمان ها می خواهند گربه ها از محیط زندگی شان در شهر به پناهگاه های حیوانات منتقل شوند و این گربه ها در این پناهگاه ها بعد از زمان مشخصی اگر تحت سرپرستی قرار نگیرند اغلب کشته می شوند.

این مسئله باعث شده است که طرفداران گربه های وحشی اعتراض کنند و به این دلیل برنامه های عقیم سازی جمعی گربه های وحشی در این کشورها ایجاد شده است تا از افزایش جمعیت آن ها و مرگ آن ها در پناهگاه های حیوانات جلوگیری شود.

در مناطق شهری صدها گربه در هر کیلومتر مربع وجود دارد که بیشتر از میزانی است که باید وجود داشته باشد. بنابراین با توجه به جمعیت رو به رشد گربه ها و کمبود مواد غذایی بهترین راه برای کاهش جمعیت گربه ها و افزایش کیفیت زندگی برای گربه ها عقیم سازی اصولی آن هاست.

تبلیغات

خمیر مالت گربه پرسا

جای خواب سگ و گربه پوپت مدل فیلی

ماگ طرح کت زیلا بادروز

مزایای پزشکی عقیم کردن گربه ها:

حیوان خانگی شما زندگی طولانی تر و سالم تری خواهد داشت. عقیم کردن گربه های ماده به جلوگیری از عفونت های رحمی و تشکیل تومورهای پستان که در حدود 90 درصد گربه ها بدخیم یا سرطانی هستند، کمک می کند. عقیم کردن گربه ماده قبل از اولین فحلی بهترین روش پیشگیری در برابر این بیماری هاست.

به همین ترتیب عقیم کردن گربه های نر از بروز سرطان بیضه و برخی از مشکلات مربوط به پروستات جلوگیری می کند.

سرطان در گربه ها

تخمین زده می شود که از هر 4000 گربه یکی مبتلا به سرطان پستان می شود. ممکن است این احتمال بسیار کوچکی به نظر برسد، اما در حقیقت، سرطان پستان سومین تومور شایع در گربه هاست و 10 تا 12 درصد از کل تومورهای گربه تشخیص داده شده را تشکیل می دهد. متوسط سن شیوع سرطان پستان 10 تا 12 سال است. گربه های ماده سیامی نسبت به سایر نژادهای گربه دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان هستند. سیامی همچنین در سنین کمتری نیز ممکن است دچار تومور پستان شود. نرها به ندرت به سرطان پستان مبتلا می شوند. در حقیقت ، کمتر از 1٪ گربه هایی که به سرطان پستان مبتلا می شوند، نر هستند. گربه های عقیم نشده در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند. عقیم کردن گربه، به خصوص قبل از اولین فحلی آنها، این خطر را کاهش می دهد. بروز تومورهای بدخیم یا سرطانی در رحم یا تخمدان گربه ها بسیار نادر است.

تومورهای بدخیم بیضه در گربه ها بسیار نادر است و اکثراً اگر بیضه ها پایین نیامده باشند رخ می دهد. در حالی که اکثر تومورهای بیضه در گربه ها خوش خیم هستند و گسترش نمی یابند امّا در صورتی که نسبت به وجود تومور در بیضه گربه خود مشکوک شده اید حتماً در اسرع وقت گربه خود را نزد دامپزشک ببرید.

مزایای رفتاری عقیم کردن گربه ها:

حیوان خانگی شما بعد از عقیم شدن دیگر فحل نمی شود. در حالی که سیکل ها می توانند متغیر باشند، گربه های ماده معمولاً به مدت چهار تا پنج روز هر سه هفته در طول فصل تولید مثل فحل می شوند. گربه ماده برای جذب کردن جفت بیشتر اوقات زوزه می کشند و بعضی اوقات در اطراف خانه ادرار می کنند.

احتمال اینکه گربه نر شما خانه را به قصد پیدا کردن جفت ترک کند از بین می رود. یک گربه نر عقیم نشده برای یافتن یک جفت،  به راه های خلاقانه ای برای فرار از خانه دست می زند و تقریباً هر کاری انجام خواهد داد. در صورتی که گربه از خانه خارج شود مسلماً در معرض آسیب های مختلفی همچون تصادف با وسایل نقلیه، دعوا با دیگر گربه های نر و خشونت از طرف انسان ها خواهد بود.

گربه های نر بعد از عقیم شدن رفتار بهتری خواهند داشت. گربه های نر در صورتی که عقیم نشوند احتمالاً با پاشیدن ادرار خود در اطراف خانه قلمرو خود را علامت گذاری می کنند. می توانید با عقیم کردن زودهنگام حیوان از برخی مشکلات مربوط به پرخاشگری جلوگیری کنید.

هزینه های عقیم کردن گربه های نر و ماده به مراتب کمتر از هزینه داشتن و مراقبت از 3 تا 5 بچه گربه ای است که حیوان شما ممکن است به دنیا بیاورد.

خشونت رفتاری در گربه ها

پرخاشگری، به عنوان یک رفتار خصمانه یا خشونت آمیز تعریف شده است که با هدف تسلط یا ارعاب دیگری اعمال می شود و یک مشکل رفتاری نسبتاً متداول در گربه هاست.

علل آن در گربه ها هم از نظر محرک و هم از نظر اهداف می تواند پیچیده باشد، و پیدا کردن راهکارهایی برای از بین بردن رفتارهای تهاجمی گربه، چالش برانگیز خواهد بود. پیامدهای رفتار پرخاشگرانه در گربه ها می تواند موجب صدمه به سایر گربه ها و افراد در خانه شود.

گربه های نر و به ندرت گربه های ماده با رسیدن به بلوغ اجتماعی بین دو تا چهار سال ممکن است نسبت به دیگر گربه های نر حالت تهاجمی داشته باشند. اولین قدم برای از بین بردن این رفتار، عقیم کردن گربه هاست، زیرا ممکن است هورمون های جنسی نقش مهمی در این نوع پرخاشگری داشته باشند. قلمروطلبی نیز می تواند عامل این خشونت باشد. در صورت عدم بهبود وضعیت با عقیم کردن، گربه ها را باید مدتی از هم جدا کرد و از ابتدا فرایند آشنایی را برای آن ها انجام داد.

تصورات غلط در رابطه با عقیم کردن حیوانات

عقیم کردن گربه نر و ماده باعث اضافه وزن آن ها نمی شود. بلکه عدم تحرک و تغذیه بیش از حد باعث می شود حیوان خانگی شما دچار اضافه وزن شود. حیوان خانگی شما تا زمانی که تحرکش را حفظ می کند و میزان مصرف مواد غذایی اش را تحت نظر داشته باشید، از نظر وزنی متناسب خواهد ماند.

عقیم کردن برای رفع همه مشکلات رفتاری راه حلی سریع نیست. اگرچه عقیم کردن گربه شما معمولاً رفتارهای نامطلوب ناشی از سطح بالای تستوسترون را کاهش می دهد، اما هیچ تضمینی برای تغییر رفتار گربه پس از عقیم شدن او وجود ندارد. اگرچه این عمل جراحی باعث کاهش میزان تستوسترون در بدن گربه شما خواهد شد، اما این هورمون را به طور کامل از بین نمی برد. همچنین عقیم کردن باعث کاهش رفتارهایی که حیوان خانگی شما آموخته و یا عادت کرده است نمی شود. تأثیر عقیم کردن تا حدود زیادی به شخصیت، فیزیولوژی و تاریخچه فردی گربه شما بستگی دارد.

زمان مناسب برای عقیم کردن گربه ها:

بطور کلی عقیم کردن بچه گربه ها در سن هشت هفتگی نیز ایمن در نظر گرفته می شود. معمولاً در پناهگاه های حیوانات، جراحی عقیم سازی اغلب در این زمان انجام می شود. برای جلوگیری از شروع رفتارهایی چون پاشیدن ادرار و از بین بردن ریسک بارداری، بهتر است گربه خود قبل از رسیدن به پنج ماهگی عقیم کنید. می توان گربه ماده را در زمان فحلی نیز عقیم کرد. همچنین می توانید با دامپزشک خود در رابطه با بهترین زمان برای عقیم کردن گربه خود صحبت کنید.

مراقبت های لازم از گربه خانگی خود قبل و بعد از عمل

کلینیک دامپزشکی شما قبل از جراحی مشاوره لازم را ارائه می دهد که باید حتماً رعایت کنید. به طور کلی، از دادن غذا به گربه خود بعد از ساعت 12 شب قبل از عمل خودداری کنید. با این حال اگر بچه گربه ای را می خواهید عقیم کنید با توجه به اینکه به تغذیه کافی احتیاج دارد دامپزشک شما ممکن است خوردن مواد غذایی را منع نکند.

دامپزشک شما همچنین دستورالعمل های بعد از عمل را به شما ارائه خواهد داد. حیوان خانگی شما بعد از عمل ممکن است دچار درد و ناراحتی شود و دامپزشک شما احتمالاً داروهای ضد درد را برایش تجویز خواهد کرد.

در اینجا نکاتی برای بهبودی بعد از عمل عقیم سازی ارائه شده است:

  • حیوان خانگی خود را در مکانی آرام در محیط داخل خانه و به دور از حیوانات دیگر قرار دهید.
  • تا دو هفته بعد از جراحی (یا تا زمانی که دامپزشک توصیه می کند) گربه خود را از دویدن و پریدن منع کنید.
  • نگذارید گربه محل عمل را لیس بزند چون ممکن است باعث عفونت شود و اگر لازم شد با بستن یقه الیزابت یا دادن تشویقی او را از این کار باز دارید.
  • حداقل تا ده روز پس از عمل از استحمام حیوان خانگی خود خودداری کنید.
  • برای اطمینان از بهبودی، روزانه محل عمل را بررسی کنید.

در صورت مشاهده هرگونه قرمزی، تورم یا ترشحات در محل عمل یا در صورت باز بودن برش، لطفا با دامپزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر حیوان خانگی شما دچار بی حالی شده است، اشتهایش کاهش یافته، استفراغ می کند یا اسهال دارد حتماً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

نظر شما در رابطه با عقیم کردن گربه ها چیست؟

 

 



فرم نظردهی

0/2000